5 Jenis Makanan Untuk Si Kurus!


Assalamualaikum

Semua orang nak kurus kan.Dah memang sejak azali lagi, kurus tu cantik.Walaupun, cantik itu subjektif, tapi, kebanyakkan orang yang cantik ialah orang yang kurus.Teeett..hihi..betoi dak...no komen no komen.. :)

Hari ini saya terpanggil nak kongsi tentang 5 jenis makanan untuk kurus.Dah macam-macam dengar..air detoxla..slimming setla..kali ni kita cuba ubah cara pemakanan pulak.Nah..malas nak ngomel banyak-banyak..amekla..amekla..info ni.Dah tak sabau den nak kongsi..hikhik

Pisang
-Pisang mengandungi kandungan Potasium yang tinggi untuk menukarkan gula kepada tenaga.Vitamin B,C, Omega-3 dan Omega-6,asid lemak,serat dan karbohidrat yang terkandung di dalam pisang membantu mengurangkan keletihan dan dehidrasi.Pisang uga dikenali sebagai buah pencetus tenaga atau 'Energy Booster' kerana apabila anda makan pisang, fuhh..dapat terus cas tenaga.Kenapa?Sebab kandungan sukrosa, fruktosa dan laktosa di dalamnya adalah bahan pencetus tenaga paling cepat!Tak hairanla you all kalau tengok orang putih ke..atau Western style breakfast, ada pisang bukan?? :P

Teh Hijau
-Satu cawan teh hijau setiap pagi boleh membantu anda untuk kurus.Ini kerana kandungan Polifenol yang terdapat di dalam teh hijau boleh mengurangkan tekanan atau stres lalu membantu otak anda kekal fokus sewaktu bekerja.Ala, belila teh hijau yang dalam uncang tu kan senang.Tuang air panas je,, tunggu 5 minit, minum.Boleh jugak anda campur dengan sedikit madu untuk bagi rasa manis-manis sikit.

Oat
-Ini memang ramai yang dah tahu kan.Oat ni mampu menyerap kolesterol dalam badan anda.Kalau nak tahu, oat mengandungi Protein, Magnesium,Fosforus dan Vitamin B1 yang membantu anda rasa kenyang.Kandungan Fiber di dalamnya membantu melancarkan sistem pencernaan di dalam badan anda.Badan yang sihat mempunyai sistem percernaan yang baik tahu?So..kena poo poo hari-hari okay.. :P OH! Berita baik untuk pengidap diebeties, oat ni membantu mengawal kandungan gula dalam tubuh anda juga!

Yogurt
-Siapa kat sini penggemar yogurt??Saya!saya!!hihi.Yogurt mempunyai kandungan Protein,Karbohidrat dan Pre-biotik yang tinggi.Kesemua mineral ini membantu melawan simptom-simptom kronik kegemukkan terutama sistem pencernaan dan penghadaman.Makan satu cawan sehari pun sudah mencukupi.Kalau tak suka yogurt asli,banyak jer yogurt berperisa lain yang anda boleh pilih.Nak taknak jerr.hehehe..

Buah Tembikai
-Macam semua tahu, buah tembikai ni tinggi kandungan air dan elektrolitnya Berita baiknya, buah tembikai mengandungi agen melawan kegemukkan(wah..bahasa aku...hihi) seperti Potasium, Beta-karotin,Vitamin C dan Likopin.Jadi, makan buah tembikai sehari boleh membantu anda jadi kurus.Buat jus sedap nih.Kak!One water melon juice,please! :)


Selamat mengamalkan pemakanan sihat!
Harap bermanfaat  untuk semua
Lets fight fatigue!!!

0 comments:

Catat Ulasan